Intézményi munkaterv „Ökoiskola” elismerő cím elnyerésére ÖKO munkacsoport tagjai, tervezett feladatai:
Természetesen minden szaktanár, osztályfőnök, technikai dolgozó eddigi ökológiai, környezetnevelést segítő tevékenysége, programja nagy segítség az „Ökoiskola” címért történő pályázat elnyeréséért.
Helyzetelemzés – iskolánk elhelyezkedése A. Iskolánk külső környezete: Intézményünk Szeged egyik régi, zöldövezettel bővelkedő lakótelepén található. Iskolánk előtti teret a közelmúltban felújították, a felújítás során új burkolat, pihenőpadok és egy friss ivóvizet szolgáltató kút kapott helyet. A környéken sok őshonos fa és cserje található, karbantartott zöld füves területtel. Szintén iskolánk előtt kerékpártároló biztosítja a biztonságos tárolását a bicikliknek. Rámpa segíti a mozgásukban korlátozottak iskolánkban történő bejutását. B. Iskolánk udvara: Igazán büszkék lehetünk iskolánk udvarának gondozott zöld területére. A nagy felületen elhelyezkedő zöld területünkön őshonos, koros fákkal és cserjékkel büszkélkedhetünk. Itt pihenőhelyek, gyerekbarát játszóhely, sportpályák biztosítják tanulóink számára a mozgás, játszás, sportolás lehetőségét éppúgy, mint a koros fák árnyékot adó lombjai alatt a pihenést, beszélgetést, foglalkozások, tanórák megtartását. Sajnos kültéri, játszótéri környezetbarát eszközök, játékok hiányoznak udvarunkról, ezek beszerzése, telepítése szerepel céljaink között. C. Iskolánk belső terei: Intézményünk panel épület. Igyekeztünk minél otthonosabbá, vonzóbbá tenni a sok-sok zöld növényekkel, amely a belső tereknek kellemes hangulatot kölcsönöz. A környezetünk kialakításában törekedünk a gyerekbarát, illetve környezetbarát berendezésekre és díszítésre. Terveink között szerepel általunk tervezett (tanulók, tanárok), környezetbarát, akár újrahasznosított termékek, „bútorok” pl. ülőhelyek, padok beépítése, lehetőség szerint iskolaszintű kivitelezése (tanulók, tanárok, technikai dolgozók közreműködésével). Eddigi tevékenységeink az „ökoszemlélet” szellemében:
Célunk, hogy minél több szülő részese legyen programunknak. Nagy hangsúlyt fektetünk a kortársak szerepére, igyekszünk motiválni a fiatalokat. Fontosnak tartjuk a nyomon követést egyéni beszélgetésekkel, kapcsolatok folyamatos fenntartásával. További céljaink, feladataink: I. Mentálhigiénés fejlesztés minden osztályban. Korosztálynak megfelelően, évfolyamonként differenciálva a témaköröket, módszereket. Egyik tanítónk tanulmányait végzi ezen a szakterületen. Segítjük tanulóinkat igény szerinti resztoratív, IPR foglalkozások keretén belül, osztályfőnöki, illetve szakórákon, valamint napközifoglalkozások keretén belül: - Önismereti feladatok. Szituációs gyakorlatok. - Legális és illegális drogismeret és következményei. Filmvetítés: A dohányzás és következményei. Interaktív beszélgetés a témáról. Megelőzés, segítés. – minden felső tagozatos osztályban – osztályfőnöki órák, biológia órák. Alsó tagozaton a korosztálynak megfelelően – osztályfőnökök, napközis nevelők - Miért dohányoznak a fiatalok? A nikotin és a kátrány hatása és veszélyei. A kortársak szerepe a dohányzásban. Filmvetítés: A dohányzás és következményei. Interaktív beszélgetés a témáról – osztályfőnöki, biológia, természetismeret órák - Az egészség fogalma – vélemények. Az egészséges környezet és az egyén szerepe – vélemények. Filmvetítés, interaktív beszélgetés a témáról. - Biológia és természetismeret és osztályfőnöki órák, napközis foglalkozások. - Minden tanuló megszólítása – mikor milyen „döntési” helyzetbe került. Interaktív játék – képzeletbeli piac. Több téma szóba kerülhet az egészséges táplálkozáson át a helyes döntések meghozataláig. Filmvetítés. - Mi szükséges a testi-lelki jóléthez? – vélemények.
II. Föld napja alkalmából szervezett Városi és Vadasparki programokon, versenyeken való részvétel. Kisállat szépségverseny. Vetélkedő. – alsó és felső tagozat III. Víz világnapja – különböző helyről származó vízminták vizsgálata, feldolgozása. Szemléletalakítás – nagy kincsünk az ivóvíz. Városi programok. Vadasparki programok. IV. Részvétel a Nutrikid programban. Munkatankönyv – foglalkozások, szabadidő, szemléletalakítás – felsős tanulószoba II. félévtől V. Szelektív hulladékgyűjtés hatékonyságnövelése - környezettudatos magatartás erősítése. Programunk és a környezettudatos magatartás eszmerendszere - Programunk összeállításában továbbra is arra törekedtünk, hogy illeszkedjen az „ökoszemlélet” fejlesztésének eszmerendszeréhez. - Fontos, hogy tanulóink olyan ökológiai, környezetvédelmi ismeretek birtokába kerüljenek, amelyek alapján képesek lesznek kontrollálni saját felelősségüket környezetük tudatos alakításában, illetve szükség esetén életmód változtatással képesek azon javítani. - A szülők és a gyerekek egyaránt felismerjék az egyre inkább terjedő egészségtelen, önpusztító életvitel (mozgás szegény életmód, egészségtelen táplálkozás, dohányzás, mértéktelen alkoholfogyasztás, egészségtelen környezeti hatások, felelőtlen magatartás a közlekedésben, drogok fogyasztása és terjesztése) károsító hatását illetve következményként megjelenő betegségek megjelenését. - Erőszakmentes környezet kialakítása.
Szeged, 2022. február 11. A tervet összeállította: Lantosné Lakner Gyöngyi a munkacsoport közreműködésével |